30.8.2017: Ceny benzínu se celosvětově značně liší jak v absolutních číslech, tak i relativně v porovnání se mzdou. Za čistou měsíční mzdu nejvíce natankují v Saúdské Arábii – zhruba 7 200 litrů. Jak jsou na tom Češi?
Cena za barel ropy typu Brent se dlouhodobě pohybuje mezi 45-55 dolary. Pokud cena padá k dolní hranici, roste globální poptávka, současně se přestává vyplácet těžba v některých lokalitách. Pokud naopak cena roste k horní hranici, začíná se vyplácet těžba v místech s vyššími náklady, nabídka ropy stoupá, cena se stabilizuje.
Statistiky napovídají, že pokud vzroste cena surové ropy o 10 %, v Evropě vzroste cena paliv o cca 3 %, v USA o 7 %. „Američané jsou zkrátka na svých automobilech závislejší, zatímco my Evropané můžeme využít alternativních forem dopravy,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Vliv má ovšem také podíl ceny samotné ropy na konečné ceně paliva - v Evropě je menší, protože jsou vyšší spotřební daně.
Pokud by cena ropy vzrostla ze 45 na 55 dolarů za barel (tj. o 22 %), v zemích s vysokou cenou paliv se motoristům tankování prodraží o zhruba 5-6 %. Ve státech s průměrnou cenou paliv to bude až 10-12 %. Naopak v zemích s nízkou cenou pohonných hmot nebude nárůst nijak dramatický. Zpravidla se totiž jedná o státy, kde je cena vládou regulována či dotována.
Rozdíly v cenách paliv mezi jednotlivými státy jsou propastné
Celosvětově byla v polovině letošního srpna cena za jeden litr benzinu 1,06 dolaru a za litr motorové nafty 0,94 dolaru. „Obecně platí, že v bohatých státech jsou ceny paliv vyšší, zatímco v zemích chudších či produkujících ropu bývají ceny nižší. Významnou výjimkou jsou USA, kde jsou ceny paliv trvale nízké. Nejlevněji vyšel litr benzinu ve Venezuele (0,01 dolaru za litr) a Saúdské Arábii (0,24 dolaru),“ uvádí Roman Budský.
Ostatně levně bylo ve všech státech Perského zálivu, kde ceny činily 0,35 až 0,48 dolaru. Špatné to nebylo ani v Rusku (0,68 dolaru) a USA (0,7 dolaru). Za 99 centů se dal litr benzinu natankovat v Číně, Kanadě a Mexiku. Naopak nejdráže bylo na Islandu (1,85), v Hongkongu (1,93) a prvenství patřilo Norsku s 2,02 dolaru za litr.
V rámci států EU28 byla v polovině srpna cena benzinu nejnižší v Bulharsku a Rumunsku (za jeden litr činila 1,18 dolaru), následují Lotyšsko a Polsko s 1,23 dolaru, v Maďarsku to bylo 1,33 dolaru. V těsném sledu je Česká republika s 1,34 dolaru za litr benzinu. Překvapením může být, že stejně zaplatí motoristé i v bohatém Lucembursku.
Naopak nejvyšší cena benzinu byla v polovině srpna v Nizozemsku (1,8 dolaru za litr), o chloupek levněji bylo v Řecku (1,77), Itálii (1,76), Dánsku (1,74) a Švédsku (1,7 dolaru). Z ekonomicky nejsilnější trojky bylo nejdráže ve Francii (1,58), o něco levněji pak v Německu (1,55) a Velké Británii (1,49 dolaru). O jeden cent méně zaplatili řidiči v Chorvatsku a na Slovensku (1,48 dolaru).
Státy s nízkými cenami paliv zdaleka nemusejí být pro místní motoristy rájem na zemi
Ve Venezuele je benzin bezkonkurenčně levný, místní obyvatelé by za průměrnou měsíční mzdu mohli natankovat 3 200 litrů. Výrazně lépe jsou na tom ovšem například v Saúdské Arábii (cca 7 200 litrů), Spojených arabských emirátech (7 000 litrů) a samozřejmě též v USA (přes 4 400 litrů). Rusové by mohli doplnit 925 a Číňané 916 litrů. Naopak na Ukrajině by to bylo zhruba jen 250 litrů benzinu.
„V Evropské unii by si za průměrnou měsíční mzdu od stojanu čerpací stanice nejvíce benzinu odvezli Lucemburčané (2 531 litrů), Dánové (1 746 litrů), Irové (1 670 litrů), Němci (1 655 litrů), Rakušané (1 593 litrů) a Finové (1 569 litrů). Naopak nejméně by to bylo v Bulharsku (461), Maďarsku (464), Řecku (469), Lotyšsku (572) a Rumunsku (574 litrů). Průměrný Čech by si mohl dovolit poručit zhruba 752 litrů,“ uzavírá Roman Budský.