Nový lehký elektromobil od PSA

Skupina PSA (výrobce vozů Peugeot a Citroën) přichází v rámci evropského konsorcia EU-LIVE s lehkým elektromobilem. Jeho tvar se podobá tříkolce a umožňuje cesty po městě i v jeho okolí v režimu nulových emisí.

30. listopadu 2017 představilo evropské konsorcium EU-LIVE nové řešení elektromobility – kategorii lehkých vozidel L5e1, která se pohybuje mezi segmenty dvoukolových a čtyřkolových vozidel. Vůz je vybaven hybridním hnacím ústrojím PHEV, dvěma elektricky poháněnými motory a benzínovým spalovacím motorem. Skupina PSA tak rozšířila během fáze výzkumu a výroby tohoto předváděcího vozu své působení týkající se designu a návrhů nových produktů mimo oblast automobilů.

Díky svému tvaru a hybridní technologii nabízí tento nový produkt řešení elektromobility EU-LIVE, který lze použít na všech silnicích, řidiči řadu výhod:

  • Lze ho použít bez omezení na silnicích i dálnicích, použití vozu je podmíněno vlastnictvím řidičského průkazu
  • Jeho naklápěcí mechanismus nabízí vynikající ovladatelnost, řízení je stejně snadné jako u tříkolového skútru. Více než polovina z 13 přihlášených patentů skupiny PSA se týkala právě tohoto mechanismu a řešení příčného kymácení. Systém využívá zejména hydraulické komponenty a hydropneumatické zavěšení.
  • Vůz dokáže jet v režimu s nulovými emisemi rychlostí až 70 km/hod díky dvěma elektromotorům v zadních kolech (In Wheel Motors). Vyvinuli je dva partneři konsorcia Elaphe a Brembo.
  • Elektrická baterie 48 V – navržená společností Samsung SDI – se může dobíjet pomocí rekuperace energie při brzdění. Při jízdě mimo město rychlostí mezi 70 a 130 km/hod přebírá pohon jednoválcový benzínový motor Peugeot Scooter 31 kW. Celkový dojezd lehkého vozu je 300 kilometrů maximální rychlostí 130 km/hod.
  • Malé rozměry (240 cm × 85 cm) a otočné dveře usnadňují kolmé parkování a vůz nezabírá mnoho prostoru na silnici. Kabina je uzavřená a vyhřívaná a díky bezpečnostním pásům a airbagu řidič nepotřebuje helmu, rukavice, nepromokavou bundu a jiné prvky individuální ochrany.

Jedním z hlavních cílů evropského konsorcia EU-LIVE je vyvinout společná hnací ústrojí použitelná pro různé produkty kategorie L a dosáhnout tak úspor z rozsahu.

„Skupina PSA se zavázala podporovat individuální svobodu pohybu. EU-LIVE je toho příkladem. Tento nový lehký elektromobil umožňuje individuální, bezpečnou a odpovědnou mobilitu díky režimu s nulovými emisemi. Jsme hrdí na to, že jsme se se všemi partnery zapojili do tohoto evropského projektu,“ prohlásila Carla Gohinová, ředitelka pro výzkum a pokročilé inženýrství.

Evropské konsorcium EU-LIVE Efficient Urban Light VEhicle sdružuje 12 partnerů ze 6 zemí, z nichž je skupina PSA jediným výrobcem automobilů. Tento projekt městské mobility získal podporu Evropské komise (6,7 mil. €) v rámci výzkumného a inovačního programu „Horizont 2020 GV5“. Postup skupiny PSA je součástí strategického plánu Push to Pass, který nabízí nová řešení mobility.