České firmy sázejí při svém podnikání velmi často na outsourcing. Podle odborníků tím drží krok se zahraničím. Outsourcují zejména služby, které nepatří k jejich hlavnímu businessu.
Jde například o oblast Public relations, internetový marketing či pronájem automobilové flotily a s tím spojené služby. K outsourcingu se přiklánějí zejména firmy, které se snaží zefektivnit svou organizační strukturu a ponechat si dostatek vnitřních zdrojů k podpoře klíčových činností.
Podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary se pro outsourcing hodí hlavně nejádrové aktivity firmy, jako je například účetnictví či compliance, kde není žádný potenciál k podpoření růstu firmy. „Talentovaní lidé dané společnosti se tak mohou plně soustředit na strategické záležitosti vedoucí k posílení firemního postavení na trhu,“ uvedl Šimara. Například významný dodavatel technologických řešení společnost Frigomont využívá outsourcing v oblasti IT, internetového marketingu, Public relations, ale i u některých realizací, které nejsou hlavním businessem společnosti. Firma si na něm pochvaluje jak pohled finanční, tak i ten časový a psychologický.
„Nejde jen o to, kolik konkrétně v dané chvíli ušetříte peněz v relativním měřítku. Jde o to, že v mnoha oblastech díky outsourcingu přesouváme zodpovědnost na někoho jiného a ten si ručí za výsledky. Kontrola takového procesu v případě in-house řešení by stála mnoho manažerského času a psychické energie, které jste mohli mezitím využít na něco, v čem jste skutečně dobří, a co vám dává ekonomický smysl,“ myslí si o outsourcingu generální ředitel společnosti Frigomont Jiří Jemelka. Sám je zastáncem spíše štíhlého podniku, kde se využívají silné stránky každého zaměstnance a ty slabé se kompenzují řešením z venku. „Odpadá tak v prvé řadě spousta starostí. A za výsledky ručí dodavatel, nemusíme se nervovat s vlastním zaměstnancem,“ dodal Jemelka.
Jedním z klasických případů outsourcingu jsou služby týkající se vozového parku firem. Jde o široké spektrum služeb od údržby vozidel přes pojištění a výměny pneumatik až po řešení nehod. Nákup služeb roste s velikostí firmy. „Největší rozdíl je ve využití palivových karet, které outsourcuje pouze 24 procent firem do 10 zaměstnanců, ovšem celých 83 % společností nad 1 000 pracovníků. Kolem 90 % těchto firem zajišťuje externě ostatní služby a zde se skrývá obrovský potenciál pro využití operativního leasingu. Právě velké firmy u tohoto druhu financování autoparků oceňují lepší kontrolu, snížení administrativy a plánování rozpočtu díky fixní měsíční splátce,“ myslí si Jiří Solucev, obchodní ředitel společnosti Arval, která je jedním z největších poskytovatelů operativního leasingu v České republice.
Podle něj ani nezáleží na velikosti firmy, které se outsourcing týká. Ten totiž přináší nejen finanční úspory, ale též úlevu v podobě snížení časové a administrativní náročnosti při vlastní správě vozového parku. Služba se podle odborníků vyplatí každému a vždy záleží na úhlu pohledu.
Úspory vznikají už při nákupu vozidel a pokračují přes servis, likvidaci pojistných událostí, zajištění mobility řidiče až po prodej vozidla, a to díky specializaci leasingové společnosti, která dokáže ve všech těchto oblastech dosáhnout na výhodnější cenové podmínky. „Naši klienti preferují komplexní službu s pokrytím všech rizik. Jedná se tedy o full servis leasing zahrnující všechny úkony spojené s provozem a užíváním vozu. Čím dál častěji se setkáváme s poptávkou po kvalitním reportingu a analýze nákladů, což jsme schopni zajistit s pomocí našich on-line nástrojů,“ dodal Jiří Solucev ze společnosti Arval.