A přece se točí!

Nebo ne? Pak bude zřejmě špatné ložisko… Jasně, zeměkoule ložiska nepotřebuje, zato mnoho jiných oborů ano. Ložiska se uplatňují prakticky všude – v motorových vozidlech, v domácnosti, průmyslu, letecké a námořní přepravě, asi jen těžko budete hledat obor, kde nejsou.

Ložisko umožňuje otáčení součástí a snižuje tření. Existuje více druhů ložisek, v principu rozeznáváme dva hlavní druhy – kluzná ložiska a valivá ložiska. To druhé zásadně pomohlo rozletu průmyslové revoluce a automobilismu, je však náročnější na výrobu. Nekvalitní ložisko nemá dlouhou životnost a může v důsledku zadření či  tzv. „vysypání“ způsobit vážné potíže, či dokonce ohrozit lidské životy. Proto je důležité používat valivá ložiska od renomovaných výrobců, u nichž je zajištěna jak kvalita, tak rychlý a dostupný servis.

I valivá ložiska se dělí na další podskupiny. Nejběžnější a nejvíce používaná jsou kuličková ložiska,  zvládající radiální i axiální zatížení. Mohou být jednořadá i dvouřadá, otevřená nebo krytá, některé typy jsou i naklápěcí.

V aplikacích, kde působí velké radiální síly, se lépe uplatní válečková ložiska, u nichž je zatížení rozloženo na větší plochu. Obvykle však umožňují volný axiální pohyb, tzn. nezachytí boční síly. Existují varianty jednořadé i dvouřadé. s klecí i bez klece (s plným počtem válečků, což výrazně zvyšuje únosnost, na druhou stranu neumožňuje vysoké otáčky).

Už méně častá jsou ložiska soudečková (jsou naklápěcí a umožňují nesouosost vnějšího a vnitřního kroužku), kuželíková (valivé elementy ve tvaru kužele zachycují radiální a jednostranně axiální síly), jehlová (v podstatě varianta válečkových, ale s malými válečky, vhodná jen pro nižší otáčky) a axiální kuličková ložiska (pro vysoké axiální zatížení).

Pro každou konkrétní aplikaci je vhodný jiný druh, typ a rozměr ložiska.

Okomentovat


Security code
Obnovit