22.9.2016: Automobily jsou pro svět, ale i pro Evropskou unii v mnoha směrech stěžejní téma, což dosvědčuje několik faktů:
- Více než 12 milionů lidí nachází práci v automobilovém sektoru
- Loni se v EU prodalo 27 nových osobních aut na tisíc obyvatel, v ČR to bylo 22
- Automobilový průmysl je unijním rekordmanem v investicích do výzkumu a vývoje
- Automobilky EU jsou nejinovativnější na světě
S mnohdy živelným rozvojem individuální automobilové dopravy se pojí i některá negativa. Mezinárodní den bez aut konaný 22. září si klade za cíl přimět širokou veřejnost k zamyšlení nad zodpovědnějším využíváním osobních automobilů při přepravě po městech. Nakolik důležitou roli vlastně sehrává automobilový sektor v ekonomice Evropské unie i celého světa?
Automobily jsou v Evropské unii dopravním prostředkem číslo jedna
Obyvatelé EU v nich absolvují více než 70 % svých cest. Klíčovou roli v pozemní dopravě sehrávají i kamiony a dodávková vozidla. Každoročně přepraví 18 miliard tun nákladu, což představuje 75 procent výkonů všech prostředků pozemní dopravy.
Auta dávají v Evropě práci více než 12 milionům lidí
V Evropské unii je celkově zaměstnáno na 217,7 milionů lidí, automobilový sektor dává práci 12,2 milionům z nich, tedy 5,6 procentům veškeré pracovní síly. Z uvedeného počtu 2,3 milionu lidí pracuje přímo ve výrobních závodech a 800 tisíc v dodavatelských firmách. Další 4,2 milionu osob nalézá práci v prodejnách vozidel a jejich příslušenství, rovněž tak v autoservisech či půjčovnách a leasingových společnostech. Automobilová doprava zaměstnává 4,3 milionu lidí. Konečně pak výstavbu silnic zajišťuje 600 tisíc osob.
Automobily se vyrábějí v 19 státech EU, a to celkově ve 225 závodech. Nejvíce jich najdeme v Německu (42), Velké Británii a Francii (shodně po 33) a Itálii (25). Následují Polsko (15) a Česká republika spolu s Belgií (po 8).
Pětina všech aut světa se vyrábí v EU
Na světě se loni vyrobilo celkem 91,5 milionu automobilů, z toho celá pětina - 18,4 milionu – na území EU. Více vozidel bylo vyrobeno jen v Číně (vč. Tchaj-wanu a Hongkongu), a to 24,8 milionu. Pomyslná třetí příčka patří Severní Americe s 18 miliony vozidel, následují Japonsko s Jižní Koreou (dohromady 13,3 milionu), státy jižní Asie (8,5 milionu), Jižní Amerika (3,1 milionu), další evropské státy včetně Turecka (3 miliony) a Afrika společně se státy Středního východu (2 miliony).
Osobních automobilů bylo ve stejném roce vyrobeno 73,5 milionu, z toho 16 milionů (22 %) v EU28
Z celkového počtu 73,5 milionu vyrobených osobních automobilů spatřilo světlo světa 26 procent v Číně společně s Tchaj-wanem a Hongkongem, 22 procent v EU28, 19 procent v Severní Americe, 16 procent v Japonsku a Jižní Koreji, 8 procent v jižní Asii, 4 procenta v Jižní Americe, 3 procenta v dalších evropských státech společně s Tureckem a 2 procenta v Africe a na Středním východě.
Největšími výrobci osobních aut v rámci států EU28 byly Německo (5,6 milionu), Španělsko (2,2 milionu), Velká Británie (1,6 milionu), Francie (1,5 milionu) a pátá příčka patřila České republice (s cca 1,25 miliony).
V roce 2015 bylo na světě zaregistrováno 73,2 milionu nových osobních automobilů
Nejvíce to bylo v Číně (19,7 milionu), USA (14,5 milionu) a Evropské unii (13,7 milionu). Následují Japonsko (4,2 milionu), Indie (2,8 milionu), dále pak Jižní Korea a Rusko (shodně po zhruba 1,5 milionu). Celosvětově počet registrací meziročně vzrostl o 2,6 procenta, nejvýrazněji v Jižní Koreji (11,8 %) a EU28 (9,3 %). V některých státech však došlo k poklesu – např. na Ukrajině o 52, v Rusku o 36, Brazílii o 24 a v Japonsku o 10 procent.
V EU28 našlo svého majitele 13,7 milionu nových osobních automobilů
Po propadu prodejů v letech 2008-2013 vloni druhým rokem pokračoval růst. Prodalo se na 13,7 milionu osobních vozů. Nejvíce to bylo v Německu (3,2 milionu), Velké Británii (2,6 milionu), Francii (1,9 milionu) a Itálii (1,6 milionu). V České republice to bylo téměř 231 tisíc automobilů. Na jeden tisíc obyvatel tak bylo v Evropské unii registrováno průměrně 27 nových osobních automobilů. Rekordmanem bylo Lucembursko (83), s velkým odstupem následují Belgie (45), Velká Británie (41), Německo (39) a Dánsko (37).
V České republice i ve Španělsku se prodalo na jeden tisíc obyvatel 22 nových aut, oba státy se proto dělí o 13. - 14. příčku. Naopak nejméně registrací bylo v Bulharsku (3), Rumunsku (4), Litvě (6) a Lotyšsku či Řecku (shodně po 7).
Nejvíce se loni v Evropské unii prodávala malá vozidla, dominovaly naftové motory
Z celkového počtu osobních automobilů bylo 31 procent z kategorie minivozů a malých vozů. Následovala SUV (23 %), nižší střední třída (22 %), MPV (11 %), střední třída (10 %) a luxusní vozidla (3 %). Zhruba 52 procent aut mělo pod kapotou dieselový motor, 45 procent poháněl benzin a 3 procenta alternativní pohon.
Na tisíc obyvatel světa připadá 180 automobilů
“Během poslední dekády se o celou čtvrtinu zvýšil počet automobilů připadajících na jeden tisíc obyvatel naší planety. Dnes se tak každá tisícovka pozemšťanů pomyslně dělí o 180 aut,” říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Nejvíce jich připadá na obyvatele USA (808), Nového Zélandu (778), Austrálie (714), Kanady (644), EU28 (574) a Japonska s Jižní Koreou (551). Nemalý stupeň motorizace je i v Rusku (354 osobních aut na tisíc obyvatel) či Argentině (320). Naopak v Brazílii se jedná o 207, Číně o 102 a v Indii jen o 22 vozidel.
Na území EU se pohybuje 291 milionů automobilů, z toho 253 milionů osobních. Na jeden tisíc obyvatel připadá v průměru 574 vozů, z toho 498 osobních. Nejvíce je to v Lucembursku (757), na Maltě (741) a trochu překvapivě i v Litvě (710). V České republice stejně jako ve Švédsku je to 537 vozů. Nejnižší stupeň motorizace je naopak v Rumunsku (286), Maďarsku (366) a Lotyšsku (373).
Průměrné stáří osobních vozů se v Evropské unii zvyšuje. Zatímco v roce 2007 to bylo 8,4 roku, v roce 2011 se jednalo o 9,1 roku, v roce 2014 o 9,6 roku a loni již o 9,7 roku. V ČR bylo k poslednímu prosinci 2015 průměrné stáří 14,3 roku.
Evropská unie je významným světovým exportérem automobilů
Z EU byla do celého světa exportována motorová vozidla o celkové hodnotě 139,5 miliardy eur, naopak jejich import dosáhl významně nižší hodnoty - 39 miliard. Každoročně se tak z EU vyveze na 6,2 milionu automobilů (z toho 5,7 milionu osobních), opačným směrem míří polovina (3,1 milionu, z toho 2,5 milionu osobních). Nejvíce vozidel se dováží z Turecka (840 tisíc), Japonska (481 tisíc), Jižní Koreje (376 tisíc), USA (250 tisíc) a Číny (242 tisíc). Naopak nejvíce vyrobených automobilů míří na trhy USA (1,27 milionu), Turecka (592 tisíc) a Číny (473 tisíc).
Automobilový průmysl - rekordman v investicích do výzkumu a vývoje v EU
V roce 2014 to bylo přes 44,7 miliardy eur. S velkým odstupem následují farmakologický a biotechnologický průmysl se 31,4 miliardami a vývoj hardwaru a příslušenství výpočetní techniky s 15 miliardami investovaných eur.
Automobilový průmysl EU – světová špička v inovacích
Celosvětově bylo během roku 2015 v automobilovém průmyslu uděleno 5 996 patentů. Nejvíce v Německu (2 058), Japonsku (1 291), USA (657), Francii (609), Itálii (268), Švédsku (221) a Velké Británii (146). S velkým odstupem následují Čína (90) a Jižní Korea (46).
Výše DPH z ceny nového osobního vozidla se v rámci EU28 významně liší
Státy EU se liší v DPH uvaleném na nové vozy. Setkat se můžeme s celkem devíti daňovými sazbami. Nejvyšší je v Maďarsku (27 %), dále pak Dánsku, Chorvatsku a Švédsku (25 %), následuje Finsko (24 %). Kromě České republiky 21% sazbu uhradí majitelé nových vozidel v dalších pěti státech, např. v Belgii, Nizozemsku a Španělsku. Nejvíce států – sedm - inkasuje 20% sazbu. Nejméně si připlatí v Lucembursku a na Maltě – 17 procent.
Automobilový průmysl je významnou součástí ekonomiky Evropské unie. Zdejší výrobci trvale patří k nejinovativnějším na světě. I díky tomu jsou osobní automobily vyrobené v Evropské unii považovány za nejčistší, nejbezpečnější a nejtišší na světě. Průměrný osobní automobil vyrobený v EU vypouští do ovzduší 28x méně CO2 než před dvaceti lety, za posledních deset let se o 15 procent snížila i jeho průměrná spotřeba, hlučnost nových osobních automobilů se od roku 1970 snížila o 90 procent. “Evropské značky jsou pro celý svět důležitým měřítkem kvality. Sektor výroby automobilů si tak v rámci celé EU zaslouží náležitou ekonomickou i politickou podporu,” uzavírá Roman Budský.