Nový koncept Nissan Xmotion staví na dlouhé historii špičkových crossoverů a SUV této značky, včetně nedávno uvedených vozů Nissan Kicks a Rogue Sport. Představuje objevování nového designového prostoru pro další potenciální přelomové kompaktní SUV.
Koncept Xmotion, který byl představen na letošním autosalonu North American International Auto Show, nese výrazné rysy tradičního SUV – vysoký postoj, proporce vysoce praktického vozu a zesílené blatníky obklopující kola a pneumatiky do každého terénu. Přesto však koncept Xmotion (vyslovovaný jako „krosmoušn“) v sobě spojuje japonskou kulturu a tradiční řemeslné dovednosti s praktičností v americkém stylu a novou generací technologií Inteligentní mobility Nissan.
„Koncept Xmotion je studií toho, jak mohou zdánlivě nesourodé prvky získat díky koexistenci sílu a důraz,“ uvedl Alfonso Albaisa, senior viceprezident pro globální design společnosti Nissan Motor Co., Ltd. „Koncept čerpá inspiraci z japonské estetiky a výrobních metod předávaných z generace na generaci. Zároveň nabízí moderní účelnost nezbytnou pro řidiče v nepříliš vzdálené éře propojených a autonomních crossoverů.“
Příběh o původu
Vozy SUV jsou v podstatě americkým vynálezem a vznikly proto, aby dostaly rodiny tam, kam se běžné sedany nedostanou. Stále je na nich do značné míry patrný „západní“ vliv a praktický charakter – často proto působí jednotvárně a nedostatečně vytříbeně.
Globální designový tým Nissanu pracující na konceptu Xmotion si dal za cíl vnést do tohoto segmentu čerstvý vítr. Koncept prodchnul japonskými odkazy a estetikou a zároveň jej připravil na nový svět automobilismu ve znamení autonomních technologií. Záměrem bylo nechat koexistovat protikladné myšlenky a atributy. Výsledkem je vůz, který je tichý, a přitom dynamický, klidný, a přitom plný emocí, sofistikovaný, a přitom odolný. Tým se při plnění tohoto úkolu inspiroval japonskou estetikou, architekturou, tradičními řemesly a krajinami – například pohledem na horu Fuji rámovanou elektrizujícím městským prostředím Tokia.
Aby týmoví konstruktéři a designéři barevného pojetí vozu lépe pochopili tradiční řemesla, ducha, metody a materiály, které se měly ve vozidle použít, studovali podklady v řemeslných muzeích a trávili dokonce čas i s mistry truhláři a tesaři pracujícími na stavbách svatyní a chrámů.
Exteriér konceptu Xmotion: odolný, a přitom sofistikovaný
Koncepty jsou pohledem do budoucna, způsobem, jak v prostoru vyjádřit sen. A jako náhled na novou generaci crossoverů a SUV značky Nissan vyzařuje exteriér konceptu Xmotion odvážný charakter – něco, co jeho designéři nazývají „účelná síla“. Vůz působí dojmem, že karoserie chrání interiér a posádku vozidla. „Vnější vrstva“ koncepce Xmotion je ochranným brněním pevných základů a podstaty vozidla, které je odhaleno v předních a zadních spodních náraznících a v bočních prazích a naznačuje jeho vrozenou odolnost.
„Exteriér konceptu Xmotion je velice dynamický, s velmi klínovitými tvary. Výrazné blatníky jsou hladké a emotivní, a přitom velice elegantní,“ vysvětluje Alfonso Albaisa. „V tom se tento design liší od tradičního SUV se západním vlivem. Koncept Xmotion ztělesňuje tichou dynamiku a čistotu, které mu dávají velice jedinečný charakter.“
Nová úroveň designového jazyka značky Nissan
Již při prvním pohledu na nový koncept Xmotion jsou okamžitě patrné charakteristické designové prvky Nissanu, od dravé mřížky chladiče, prolisy, až po světlomety ve tvaru bumerangu. Mřížka chladiče V-motion, představená původně jako motiv široce oblíbeného crossoveru Nissan Murano třetí generace, se dočkala vyladění a úpravy pro téměř všechny současné modely značky Nissan. Navíc dostala nové, více trojrozměrně působící provedení. Pro koncept Xmotion byla mřížka chladiče V-motion propracována ještě více – je širší, hlubší a působivější než předtím. Tato nová forma dokonce inspirovala i samotný název konceptu Xmotion a připravuje půdu pro její použití v sériově vyráběných crossoverech a SUV v další dekádě.
Působivý tvar a vzezření mřížky dále posilují nové designové prvky: horizontální lišty inspirované japonskou architekturou, které svým ostře řezaným provedením připomínajícím ostří a tmavě karbonovou barvou s vysokým leskem završují dramatický vzhled mřížky. Designové téma ostrých hran přenáší koncept Xmotion i do své interpretace pro Nissan charakteristických světlometů ve tvaru bumerangu, které nyní připomínají ostří z kované oceli. Ve světlometech jsou všechny funkce integrovány do jediné jednotky – dálková světla, potkávací světla, směrovky a obrysová světla. Intenzita a barva světla se mění podle funkce. Unikátní design zadních světel byl inspirován detaily a srdečností japonských vyřezávaných skládaček kumiko. Ve skutečnosti je struktura světel optickou iluzí vytvářenou technologií hologramu.
Inovativní boční prvky ve tvaru U po stranách konceptu Xmotion propůjčují vozu výrazný skulpturální charakter a zároveň vytvářejí plynulý, nerušený vizuální proud od předních k zadním blatníkům. Předěly jsou velmi ostré a hluboké, a přitom navozují dojem ladného, decentního a tichého pohybu.
„Boky vozu ve tvaru U představovaly velkou výzvu – udržet tento tvar při přechodu z jednoho povrchu na druhý,“ vysvětluje Alfonso Albaisa. „Stálo nás to spoustu práce na zkušebních hliněných modelech, abychom dosáhli tohoto vzhledu.“
S efektní jednoduchostí konceptu Xmotion kontrastují odolná, kovaná kola a pneumatiky do každého terénu. Podobně jako je tomu v celém vozidle, i kola – inspirovaná vzhledem obráběcích nástrojů – tvoří s pneumatikami do každého terénu jeden ucelený kus. Dezén pneumatiky fyzicky navazuje na 21“ hliníková kola. Vzniká tím dojem, že se pneumatiky stávají součástí kola a ráfky přivrácené k bočnicím pak vypadají větší, než ve skutečnosti jsou. Pneumatiky byly vyvinuty ve spolupráci s firmou Michelin a mají samonosnou konstrukci.
Rozložení interiéru „4+2“
Výchozím bodem pro dramaticky působící interiér bylo, podobně jako u exteriéru konceptu Xmotion, propojení tradičních japonských prvků s více futuristickými technologickými stylovými prvky. Designéři se uchýlili k tradičním konstrukčním metodám, řemeslnému provedení a materiálům, ovšem použili je s estetikou moderního designu. Díky svému dlouhému rozvoru, s koly posazenými až úplně do rohů vozu, umožnil koncept Xmotion vytvořit neotřelou konfiguraci sedadel pro cestující „4+2“. Se třemi řadami jednotlivých sedadel poskytuje interiér ideální prostor pro mladý pár, další pár za ním a dvě děti nebo domácí mazlíčky na třetí řadě sedadel.
„Vozidlo vidíme jako vysoce funkční každodenní SUV, kterým můžete jezdit každý den, a přitom může v případě potřeby odvézt majitele a jejich přátele do národního parku nebo rekreační oblasti,“ říká Alfonso Albaisa.
Aby mohl koncept Xmotion pojmout řadu sedadel navíc, je vybaven vysouvacím „střešním boxem“. Má aerodynamický design a je dostatečně flexibilní pro uložení nejrůznějších zavazadel nebo potřeb pro rekreaci.
Krajina s mostem
Interiér byl vytvořen podle předobrazu japonské krajiny. Podlaha představuje řeku a středová konzola symbolizuje most spojující přední a zadní část prostoru pro cestující. U této konzoly, samotného jádra designu interiéru, byla použita jedna z mnoha tradičních metod spojů japonského stavebního truhlářství, kanawa tsugi. Tato metoda, využívaná při stavbě chrámů a svatyň, nepoužívá jediný hřebík nebo lepidlo a je proslulá svou pevností a odolností. Obdobně i design přístrojového panelu je moderní interpretací tradičního truhlářství kigumi. Použitím konstrukce kigumi na přístrojovém panelu a konzole působí interiér konceptu Xmotion dojmem robustní schránky navozující pocit pevnosti a důvěry, kterou cestující chtějí ke svému voze cítit.
Zvláštní pozornost byla věnována zejména směru vláken dřeva, jeho textuře, a dokonce i vůni pravého dřeva, aby to vypadalo, jakoby celý přístrojový panel a konzola byly vyříznuty z jediného stromu japonského cedru. S ohledem na úsporu zdrojů bylo vzhledu celistvého dřeva dosaženo použitím pravé dřevěné dýhy nařezané z jednoho stromu vybraného z lesů v severojaponské prefektuře Yamagata. Dokonce i design opěrek hlavy pro sedadla byl inspirován řezbářskou metodou kumiko. Kromě toho, že poskytuje potřebnou podporu, přispívá uvnitř vozidla k pocitu vzájemnosti. Díky designu opěrek hlavy s otvory mohou cestující na zadních sedadlech při pohledu na opěrku z různých úhlů pozorovat vrstvy různých vzorů. Jejich šarlatově rudé lakování odkazuje na typický japonský lak.
„Sedadla mají představovat loďky pomalu plující s proudem vody. Na podlaze jsme vytvořili vzor, který cestujícím připomíná vlny,“ uvedl Alfonso Albaisa. „Na třetí řadě sedadel se také ukryta krajina. Když se otevřou dveře, dramaticky, a přitom vkusně se vyjeví hora Fuji.“
Na konzole se nachází předmět označovaný jako „plovoucí ovladač“, který dokáže vnímat pohyby cestujících. Uvnitř obsahuje pohybový senzor a skenuje pohyb ruky cestujících, kteří tak mohou ovládat zábavní systém, vytápění, ventilaci a klimatizaci.
Barvy minulosti a budoucnosti
Tak jako všechny ostatní aspekty konceptu Xmotion, i použití barev bylo pečlivě zvažováno s cílem spojit dohromady tradici a modernost. Pro exteriér byly zvoleny dvě barvy. Byl vytvořen speciální odstín stříbrné připomínající cín, velmi pevný, avšak dobře zpracovatelný kov tradičně používaný v Japonsku pro jemnou a detailní řemeslnou práci. Tato barva pomáhá dobře podtrhnout různé tvary a kontury karosérie a výborně ladí s barvami a materiály použitými uvnitř konceptu Xmotion. Kola mají kovanou texturu připomínající ručně tepaný kov.
Vnitřní konstrukční prvky, jako jsou přední a zadní spodní nárazníky, boční prahy a lemy blatníků, jsou obaleny karbonovou textilií tkanou v tradiční japonské tkalcovské čtvrti Nishijin, známé svými tradičními látkami na kimona a čalounění, jež poskytuje unikátní texturu a vzbuzuje dojem pevnosti. Myšlenka tkaní karbonového vlákna v tradičním japonském vzoru je také určitým vzdáním úcty k tradici s použitím navýsost moderního materiálu.
Exteriér konceptu Xmotion navíc obsahuje decentní šarlatově rudé akcenty vyjadřující energii a sílu.
Barevná paleta interiéru využívá barvy reprezentující Japonsko – červenou a bílou – stejně jako prvky v černé barvě symbolizující moderní technologie. Barvy interiéru přecházejí postupně z bílé a šedé vpředu – s určitými černými akcenty podtrhujícími technologické prvky – do červené v zadní části. Napříč celým interiérem se využívá potištěný a laserem vypalovaný semiš navozující dojem pohodlí a klidu. Akcenty z karbonového vlákna tkaného ve čtvrti Nishijin se využívají i uvnitř.
Barevné pojetí interiéru bylo inspirováno koncepcí utsuroi, neboli „postupné přechody“, když se tradiční červená postupně symbolicky prolíná do vyspělé budoucnosti. Bílá znamená nevinnost, čistotu a jednoduchost, zatímco šarlatově rudá do prostoru přináší živost, sílu a energii.
Velmi lidské grafické uživatelské rozhraní
Uživatelské rozhraní konceptu Xmotion je stejně jako design vozidla velmi prosté. Například přepnutí z jízdního režimu ProPILOT na ruční režim jízdy a naopak lze provést pomocí přepínače PD Commander umístěného na středové konzole a přepínači řazení.
V konceptu Xmotion se rovněž nachází celkem sedm digitálních obrazovek. Tři hlavní obrazovky a levá a pravá okrajová obrazovka zabírají celou šířku přístrojového panelu. Dále je zde digitální vnitřní zpětné zrcátko ve stropě a obrazovka na středové konzole. Obrazovky a informační a zábavní systém lze ovládat gesty a pohyby očí. Intuitivní ovládací prvky a systém hlasových příkazů umožňují řidiči soustředit se na jízdu a poskytují přístup k nejrůznějším informacím chytrým, snadným a bezpečným způsobem.
Virtuální osobní asistent „plovoucí kapr koi“
Pro spuštění konceptu Xmotion se používá autentizace otiskem prstu. Když se řidič dotkne plochy pro autentizaci otisku prstu v horní části konzoly, spustí se uvítací sekvence, kdy se probudí aktuální osobní asistent kapr koi. Ten následně vyskočí až na hlavní obrazovku. Po napojení na chytrý telefon řidiče navigační systém automaticky rozpozná cíl cesty a aktivují se i další uživatelské informace, jako je počasí, hudba a informace o systému vozidla. Navigační systém během jízdy rozpoznává okolní „informace“. Například v režimu autonomní jízdy, při změně jízdních pruhů, nebo při předjíždění ostatních vozidel shromažďuje virtuální osobní asistent ostatní informace o bodech zájmu po cestě. Kapr koi pak vystupuje jako vypravěč a propojuje člověka a stroj.
Koncept Xmotion také namísto tradičních vnějších zpětných zrcátek používá kamerový monitorovací systém a zobrazuje záběr a další informace na obrazovkách po stranách. Systém vnímá a monitoruje ostatní vozidla v okolí konceptu Xmotion.
„Vůz má nádherné a jedinečné grafické uživatelské rozhraní zaměřené na to lidské v nás – prezentuje neotřelý, až snový svět, s digitální přesností,“ říká Alfonso Albaisa. „Dává uživatelům výkonné technologie na dosah ruky, a to jak řidiči, tak cestujícím. Jeho účelem je usnadňovat vám život a zajistit, ať je cesta ještě více vzrušující a příjemná.“
Koncept Xmotion – připraven pro vstup na světovou scénu
Koncept Xmotion v sobě spojuje japonské kořeny a bohatý odkaz vynalézavosti. Je novým výtvorem, a zároveň ctí ducha a mysl těch, kteří šli před ním. Jeho design a technologie Inteligentní mobility Nissan prokazují plnou použitelnost pro budoucnost.
„Jsme svědky toho, jak Nissan a koncept Xmotion přinášejí oslavu každodenního života, abychom každý den mohli vnímat jako jedinečnou cestu,“ říká Alfonso Albaisa. „Doufáme, že všichni, kdo uvidí tento vůz na autosalonech po celém světě, budou mít přesně stejný pocit.“
Koncept Nissan Xmotion - základní specifikace
Celková délka: 4 590 mm
Celková šířka: 1 940 mm
Celková výška: 1 700 mm
Rozvor: 2 785 mm
Pohon: Nissan inteligentní pohon všech kol
Kola: 21"
Pneumatiky: průměr 780 mm
Konfigurace sedadel: 3 řady, 6 cestujících (tři řady po 2 sedadlech)