7. 3. 2019: Přemýšlíte nad obměnou vozového parku? Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR přijímá již potřetí žádosti o dotace na vozy s alternativním pohonem.
Příspěvek ve výši až jednoho milionu korun mohou získat obce, kraje, pražské městské části, příspěvkové organizace, společnosti s většinovým podílem obcí, ale také státní příspěvkové organizace a veřejné výzkumné organizace. Dotace se vztahuje rovněž na úhradu operativního leasingu.
Předchozí, v pořadí druhá, dotační výzva na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi byla pro velký zájem ukončena v roce 2018 o měsíc dříve. Ministerstvo životního prostředí proto letos připravilo dalších 100 milionů korun pro další zájemce. Nově finančně podporuje rovněž dobíjecí stanice. Příspěvek až 20 tisíc korun se vztahuje konkrétně na nástěnné dobíjecí stanice, tzv. smart wallboxy.
Oficiální termín, do kterého je možné podat žádost, byl stanoven na 30. září 2019. Alokace však může být opět vyčerpána před tímto datem.
„K loňské dotační výzvě jsme přijali celkem 211 žádostí na pořízení 309 vozidel na alternativní pohon. Aktuálně evidujeme zhruba tři desítky žádostí,“ říká Lucie Früblingová, tisková mluvčí a vedoucí samostatného oddělení komunikace Státního fondu životního prostředí ČR.
„Výsledky dvou předešlých výzev jasně ukazují, že zájem obcí o vozy na alternativní pohon roste. Starostové si evidentně uvědomují, že i přes vyšší vstupní náklady jsou pro ně ekologická vozidla přínosem a dlouhodobě i úsporou,“ uvádí Richard Brabec, ministr životního prostředí.
Elektromobily vedou
Výše příspěvku závisí na konkrétním typu pohonu a kategorii vozidla. Zájemci mohou žádat o osobní automobily, malé užitkové vozy, motocykly i další vozidla.
„Největší zájem je o elektromobily,“ upozorňuje Früblingová. Na osobní elektromobil činí dotace 250 tisíc korun, v případě minibusu do 7,5 tuny jde o částku jeden milion korun.
Kromě vozidel na elektro pohon a plug-in hybrid s elektropohonem lze příspěvky použít na nákup vozu s plně hybridním pohonem s elektromotorem a CNG s alespoň jednou pohonnou jednotkou na zemní plyn.
Značnou výhodou je skutečnost, že dotace se vztahuje též na úhradu operativního leasingu. Leasingové společnosti pružně reagují na zvyšující se poptávku po ekologických vozech a nabídku o tyto typy posilují. Třeba společnost Arval CZ působící v oblasti financování a managementu vozových parků má tuto oblast zahrnutu ve svém portfoliu.
„Nejen díky navázání globální spolupráce s firmami Renault, Nissan a NewMotion, ale také zásluhou lokální smluvní spolupráce se všemi významnými prodejci automobilů, jsme schopni pokrýt celé spektrum vozidel s alternativními pohony,“ upřesňuje Tomáš Kadeřábek, konsultant společnosti Arval CZ.
Motivačních programů není v ČR dost
Ministerstvo životního prostředí se prostřednictvím dotace snaží přispět především k ochraně ovzduší, ale také snížení hluku ve městech. I z toho důvodu rozšířilo okruh příjemců o státní příspěvkové organizace a veřejné výzkumné organizace.
„Díky této aktivitě resortu životního prostředí by se Česká republika mohla přiblížit evropskému trendu. V zahraničí je totiž zájem o ekologická vozidla několikanásobně vyšší. Existuje tam však řada programů iniciovaných státem nebo městy na podporu vozů s alternativními pohony. Rozhodně by bylo dobré, pokud by u nás mohly o dotaci žádat firmy a soukromé osoby,“ doplňuje k problematice Tomáš Kadeřábek.
Pravidelný průzkum Fleet Barometer, který provádí společnost Arval, ukázal, že firmy s autoparky nad 50 vozidel využívají alespoň jedno ekologické vozidlo v 28 procentech případů v tuzemsku, v evropském měřítku v 53 procentech. Jen jedno procento malých firem, které disponují maximálně 10 vozy, vlastní v České republice vozidlo s elektropohonem. V zahraničí je to 12 procent.
Richard Brabec mluvil o zahrnutí fyzických osob do této dotační výzvy již před třemi lety. Další skupiny zájemců však na podobnou podporu stále čekají. Podnikatelé se ale mohou zapojit do programu Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita vyhlášeného Ministerstvem průmyslu a obchodu. Ten má za cíl rozvoj inovativních technologií. V současné době běží již IV. výzva. Přihlášky resort přijímá do 31. května 2019.