V roce 2019 bylo vyhlášeno 380 svolávacích akcí automobilek, což je o 32 % více než v roce předchozím. O 25 % víc bylo také modelů, kterých se svolávačky dotkly.
Data vyplývají z analýzy týdenních přehledů notifikací RAPEX, vydávaných Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise, které do přehledné formy zpracoval web Svolávačky.cz.
V roce 2019 bylo svoláváno 299 modelů 42 značek. Srovnání s rokem 2018 ukazuje vzestupný trend počtu svolávacích akcí (288/380), svolávaných modelů (239/299) i značek (39/42).
Jak vyplývá z tabulky, nejvíc svolávacích akcí nahlásila v roce 2019 do Rapexu automobilka Mercedes-Benz (56), následována francouzskými značkami Citroën (25) a Peugeot (23). V první desítce dále figurují Audi (19), BMW a Opel (18), Volkswagen (17), Ford (15), Renault a Toyota (14). Více než 10 svolávacích akcí vyhlásilo 15 značek. Škoda Auto je s devíti svolávačkami na 16. místě.
Nejčastější důvody a největší akce
Nejčastějším důvodem ke svolávací akci byly v roce 2019 problémy s airbagy (144 záznamů), motorem (134), podvozkem (65), brzdami (49) a řízením (35). Kvůli riziku vzniku požáru přibylo v archivu 116 záznamů.
Mezi největší akce roku patřily svolávačky Fordu kvůli praskajícím přítlačným kotoučům spojky a možnému úniku elektrolytu baterie. BMW mělo dvě velké svolávačky kvůli kabelům baterie u starších vozů a Volvo svolávalo prakticky celou svou modelovou řadu kvůli riziku požáru dieselových motorů. Dvě velké svolávací akce pro několik modelů vyhlásilo i Subaru kvůli vadnému brzdovému spínači a riziku praskání ventilových pružin u benzínových motorů.
Více informací najdete na webu Svolávačky.cz.