Zákon stanovuje, že kupující má nárok uplatnit reklamaci do 24 měsíců od převzetí. U zboží, které je použité, je možno lhůtu zkrátit na jeden rok. Záleží ale samozřejmě na tom, kde auto koupíte. Když auto koupíte v obchodě, kde je toto zboží předmětem podnikání, tak platí, že pokud se vada projeví v prvních šesti měsících po koupi, věc byla vadná už při převzetí.
Jak reklamovat v autobazaru
V autobazaru není nutno přímo prokazovat původ vady a naopak sám autobazar by měl dokázat vám, že automobil při prodeji neměl žádnou poruchu. Jakmile si ale pořídíte auto od soukromé osoby, dokazovací povinnost máte vy. Musíte tím pádem prokázat, že vozidlo má skrytou závadu, a to pomocí znaleckého posudku.
Tato diference se může zdát, že postrádá logiku. K pochopení pomůže postavit se na druhou stranu obchodu - tedy na stranu prodávajícího. Naprostý neznalec, který nemá patřičné znalosti z oblasti automobilů, nemůže kupujícího varovat na případné vady, protože sám není schopný tyto vady posoudit. Na autobazary - recenze firem se tudíž kladou větší nároky, protože lze v tomto případě předpokládat odbornou znalost.
Jak probíhá reklamace v autosalonu
I při koupi v autosalonu existují určité háčky. V první řadě si vadný automobil nesmíte nechat opravit sami. To má totiž na starost přímo prodávající, který tuto povinnost musí splnit do 30 dní. Mimo jiné vám ani není povinen sdělit, jak přesně reklamaci provedl. Například může využít k opravě náhradní díl, který nemá takovou kvalitu, jakou byste si zařídili sami.
Prodávající nemusí nutně uznat každou reklamaci. Věrohodný autobazar se s vámi ale pravděpodobně nebude přít o zjevné vady typu přehřívající se motor nebo třeba protékající kufr. Recenze a hodnocení firem najdete na hodnotícím portálu Aplikant.cz. Portál nabízí přehledné hodnocení firem formou textu nebo hvězdiček.