20.9.2017: Facebookového robota ke sjednání povinného ručení využily již stovky lidí, větší skupinu zákazníků tvoří překvapivě ženy.
Projekt s názvem iPov bot, který spustilo letos na jaře pražské startupové studio Point FM, se těší pozitivním ohlasům. Robota, který s lidmi „komunikuje“ prostřednictvím aplikace Facebook Messenger, využilo ke sjednání povinného ručení více než tři sta lidí. Kromě toho, že aplikace umí vyhledat nejvhodnější nabídku pojištění, pomáhá lidem uzavřít smlouvu přímo v chatovacím okně, aniž by museli chodit na pobočku pojišťovny. Dle dosavadních ohlasů lidem nevadí sdílet s iPov botem své osobní údaje přes sociální síť a projektu důvěřují.
Chatování je jednou z nejoblíbenějších aktivit lidí na sociálních sítích a právě toho využili tvůrci českého projektu iPov bot, když zapojili do Facebook Messengeru plně automatizovaného robota. Při tvorbě projektu jeho tvůrci cílili zejména na mladé lidi z větších měst. K jejich překvapení však většina uživatelů pochází z menších měst a vesnic. „Demografický původ klientů je zcela odlišný od našich předpokladů. Na začátku jsme počítali s tím, že oslovíme především mladé lidi z velkých měst, ale zjistili jsme, že naši současní uživatelé pocházejí z menších měst a vesnic a jejich věkový průměr je okolo 35 let. Překvapením je i to, že se ve větší míře jedná o ženy,“ říká Martin Šetek, spoluzakladatel studia Point FM zodpovědný za projekt iPov bot.
Ačkoliv je technologie chatovacích robotů v České republice prozatím v začátcích, reakce lidí jsou pozitivní. Uživatelé se nebojí poskytnout v chatovacím okně ani některé citlivější údaje, v nejznámější sociální síť mají důvěru. „Zjistili jsme, že většina lidí nemá problém sdělovat své údaje prostřednictvím Facebook chatu. Facebook je považován za jednu z nejlépe zabezpečených sítí, která dbá na ochranu soukromých dat, tudíž nám uživatelé bez větších problémů sdělí například své rodné číslo a bydliště. Je potřeba jim jen správně vysvětlit, k jakému účelu budou údaje využity. Lidé s robotem chatují bezproblémově, ale zároveň stále uvítají možnost přepojení na živého operátora,“ dodává Martin Šetek.
Prvotní interakci v chatovacím okně iPov bot zvládá zcela sám. Následuje krátká konverzace se zákazníkem, kdy robot zjistí základní informace o typu vozidla i jeho řidiči, a poté je schopen vyhledat nejvhodnější pojištění dle zadaných požadavků. Lidem umí nabídnout srovnání nabídek i nejnižší cenu. Když si uživatel vybere nabídku, robot jej přepojí na vyškoleného operátora, který celý proces rovněž přes chat dořeší a pomůže zájemci uzavřít smlouvu nebo poradí s konkrétními dotazy.
Projekt iPov bot má ambice směřovat až k takzvanému strojovému učení (machine learning), které lze považovat za podoblast oboru umělé inteligence. Zabývá se algoritmy a technikami, jež umožňují počítačovým systémům „učit se“. Cílem je dostat se na úroveň, kdy bude plně automatizovaný bot schopný poradit lépe než například poradci na pobočkách a telefonních linkách pojišťoven.