Jak cestují mladí aneb bez wifi ani ránu

Permanentní internetové připojení a sdílení zážitků na sociální sítě. To jsou proměnné, které v poslední době výrazně mění chování turistů na dovolené.

Dle průzkumu britské pojišťovny je pro téměř polovinu mladých turistů při vybírání zájezdu bezplatná Wi-Fi důležitějším parametrem než jeho cena, téměř 80 % turistů pak fotografie z dovolené pravidelně sdílí na sociální sítě. To vede mimo jiné i ke ztrátě zájmu o klasické pohlednice. V tuzemsku se jich každý rok posílá zhruba o 10 % méně.

Typ hotelu, strava nebo cena patří mezi základní parametry pro výběr dovolené. I ty se však dle odborníků se změnou životního stylu mění. Podle loňského výzkumu britské pojišťovny Aviva je především pro mladé cestovatele mezi 16 až 24 lety nejdůležitějším kritériem pro výběr pobytu Wi-Fi zdarma. Tu považuje za nejpodstatnější 40 % dotázaných, další důležité ukazatele jsou pak přítomnost bazénu a vzdálenost od obchodů a barů.

Také čeští cestovatelé ale považují připojení k internetu za nezbytnost. „Wi-Fi připojení je v drtivé většině hotelů dnes již samozřejmostí, při volbě detailních parametrů ubytování přesto patří položka bezplatný internet k nejčastěji voleným. Pro cestovatele je dále stále důležitější přítomnost klimatizace na pokoji,“ vysvětluje Michal Tůma z cestovní agentury Invia.

Neustálé internetové připojení pak turisté využívají nejen k práci a čtení zpráv, ale stále častěji sdílejí své zážitky z dovolené na sociální sítě. Průzkum pojišťovny Aviva ukázal, že 77 % z dotázaných cestovatelů se s fotkami z dovolené pravidelně chlubí na internetu. Zhruba 40 % z nich postuje příspěvky kvůli informování rodiny, každý desátý aktivní uživatel sociálních sítí ale připouští, že hlavním motivem pro sdílení dovolenkových zážitků je vyvolání závisti u ostatních. Mezi nejčastější příspěvky, které cestovatelé na sítích zveřejňují, pak patří pohled z hotelového balkonu, výhledy na město či památky, fotografie prvního drinku nebo odpočinku na pláži.

Být online i mimo hotelové připojení navíc vyjde uživatele cestující po Evropské unii nově výrazně levněji. „Po zrušení roamingových poplatků v rámci EU se objem využívaných dat v zahraničí zvýšil oproti loňsku sedmkrát. Obecně roste zájem o tarify s větším datovým tarifem,“ říká tisková mluvčí společnosti Vodafone Veronika Exnerová a dodává, že nejprodávanější je aktuálně tarif s objemem 7 GB dat.

Využívání moderních způsobů komunikace tak dle odborníků postupně nahrazuje zasílání klasických pohlednic. Britský výzkum například ukazuje, že dvě třetiny z dvou tisíc dotázaných turistů neposlaly klasický pohled již 8 let. „Zasílání klasických listovních zásilek, pohlednic a dopisů každý rok klesá v průměru o 8 až 10 procent. Počet zaslaných pohledů je nejvyšší během Vánoc a Velikonoc, i o prázdninách ale zaznamenáváme ve srovnání s ostatními měsíci mírný nárůst zásilek,“ vysvětluje tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

I Česká pošta se proto snaží nabízet svým zákazníkům netradiční varianty. Od roku 2015 mohou využít například Pohlednici Online, kdy si cestovatel sám zvolí požadovaný obrázek i formát pohlednice. Zájem o tuto modernější variantu klasických pohlednic přitom rok od roku roste. Zatímco v roce 2015 tak prošlo přepravní sítí České pošty 93 523 Pohlednic Online, o dva roky později jich bylo už bezmála 450 tisíc. Ze statistik České pošty také vyplývá, že 93 % Pohlednic Online směřuje na adresu v České republice, 6 % putuje do Evropy a jedno procento se podívá za hranice kontinentu do světa.

Okomentovat


Security code
Obnovit